Migration och integration

Många människor flyr från sina hemländer eftersom de inte kan bo där på grund av krig eller att de är hotade till livet. Just nu är hela 100 miljoner människor på flykt från sina hemländer. Centerpartiet tycker att det är viktigt att vi i Sverige gör vad vi kan för att hjälpa människor som flyr från sitt hemland.

Centerpartiet vill att:

• De allra mest utsatta, ofta kvinnor och barn i flyktingläger, måste lättare att ta sig säkert till Sverige.
  • Barn som flyr ska få bo och leva tillsammans med sina föräldrar och små syskon i Sverige.
  • Den som är ny i Sverige ska snabbt komma in i samhället

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

De allra mest utsatta, ofta kvinnor och barn måste lättare kunna ta sig till Sverige för att få skydd

När människor flyr från sitt hemland tar de ofta sig till grannländer och bor i flyktingläger. Ibland kan de återvända till sitt hemland efter en kort tid, men ibland pågår krig i fler år och då måste de bo kvar i flyktinglägret under lång tid.

De allra mest utsatta flyktingarna i flyktinglägren, ofta kvinnor och barn, har möjlighet att få skydd i Sverige och andra länder i till exempel Europa. Dessa flyktingar brukar kallas kvotflyktingar. Kvotflyktingar flygs direkt till Sverige och kan då få skydd på ett mer säkert sätt. Det tycker vi är bra.

Barn som flyr ska få bo med sina föräldrar och små syskon i Sverige

Ibland måste föräldrar fly utan sin familj till Sverige. Vi i Centerpartiet tycker att små barn alltid ska kunna återförenas med sin familj, sin mamma och pappa och små syskon och bo tillsammans i Sverige.

Vi tycker också att en person som kommer från ett annat land men är väldigt sjuk eller har bott i Sverige under väldigt många år, i vissa fall ska ha rätt att få bo kvar i Sverige utan att utvisas.

Den som är ny i Sverige ska snabbt komma in samhället

Människor som flytt till Sverige för att det är krig i deras hemland behöver snabbt få en chans att bli en del av vårt samhälle. Det tar alldeles för lång tid i dag. Det är viktigt att man snabbt får lära sig svenska och kan få ett jobb.

För många som kommit från andra länder är arbetslösa. Det vill vi ändra på. För att man lättare ska bli en del av det svenska samhället tycker vi också det är viktigt att man ska kunna gå med i exempelvis den lokala fotbollsklubben och snabbare få nya vänner.

Bli medlem i Centerpartiet