Ådalen 31

Idag är det 75 år sedan skotten i Ådalen. Svensk militär dödade fem. Händelsen har påverkat Sverige i allra högsta grad och förtjänar att uppmärksammas. I Ådalen har det lett till en strid där vänsterpartiet ej får delta i den högtid som ABF står som värdar för. Socialdemokraterna lokalt har inget emot det men partihögkvarteret i Stockholm sätter stopp.

Märkligt hur det fungerar i det stora partiet. Order från Stockholm dikterar verksamhet och politik lokalt. Vi fick i Gävleborg under vintern erfara hur det fungerar när Stockholm satte stopp för en samlingsregering i Landstinget Gävleborg.

Märkligt också att man har en så bristande taktisk förmåga. Istället för att låta 75 års högtiden i Ådalen bli en bred samling kring arbetarklassens stolta historia så nedlåter man sig till småaktigt uteslutande av vänstern. Vänsterpartiet duger när det handlar om att stöda sossepolitik i riksdagen men inte när det handlar om att manifestera Ådalen 31.