Undersköterskor är högt kvalificerade

Almedalen ger så många spännande intryck.

En av de mest spännande diskussionerna jag deltagit i var gårdagens panel om "enkla jobb".  Sverige har en extremt sammanpressad lönestruktur och därtill mycket få enkla jobb.

Irene Wennemo, statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet, berättade att hon vid upprepade diskussioner med Kommunal frågat om det verkligen krävdes att kvalificerade undersköterskor skulle göra alla uppgifter inom sjukvården. ´Kommunal hade enligt henne svarat att allt skulle göras av undersköterskor.

Irene hade då frågat om det verkligen var så att undersköterskor med en kvalificerad yrkesutbildning krävdes även för att servera mat fått svaret att så var fallet. Hon ifrågasatte som statssekretare på Arbetsmarknadsdepartementet om det inte var så att det inom hälso- och sjukvården fanns enkla jobb som andra än kvalificerade undersköterskor kunde göra. Svaret hade enligt henn varit nej.

För mig med två fötter på golvet i svensk sjukvård var svaret förvånande. De oerhört kompetenta undersköterskor som jag jobbar med kan mycket mer än att städa och dela ut mat.

Jag mötte sen VD för Capio St Göran som berättade att man aldrig skulle låta välutbildad personal som undersköterskor sköta enkla arbetsuppgifter. Som tur var stod Tobias Baudin, Kommunals nye ordförande vid samma bord. Han bejakade ivrigt tanken att de av hans medlemmar som var högt kvalificerade som undersköterskor inte skulle sköta enkla jobb.

Han tyckte att Capio St Görans arbetssätt dvs att anställaa människor utan utbildning, men med ett genuint intresse för vård och omsorg, för att inom vården utföra enkla jobb var en lysande idé. Känns som att både Kommunal och Centerpartiet har en gemensam grund i att de även inom vård och omsorg finns enkla jobb som andra än kvalificerade undersköterskor skulle kunna göra.