De små stegens tyranni

Jag snubblade över några mycket roliga internationella karikatyrer. Välkommen till World of Cartoons. Det är framförallt den första bilden av Pancho, publicerad i Le Monde, som väcker tankar. Det har skett en stor förändring i hela västvärlden efter 11 september. Från att vi alltid hävdat människans rätt till integritet och varit emot storebrorssamhället ständiga önskan att titta in i sovrummet har vi gått till att rättfärdiga det mesta med hänvisning till att det förbättrar säkerheten.

I kariaktyren adderas FBI med CIA och NSA(national security agency) och plötsligt har man fått KGB. I Sverige lägger Bodström fram förslag på förslag som ökar samhällets möjlighet att kontrollera individen. Centerpartiet har varit en klok broms mot den utvecklingen. Det förtjänar att diskutera varje åtgärd. Hur motiverad den än kan vara måste man se åt vilket håll den leder. För även med många små steg kan man till slut hamna i helvetet.

De andra karrikatyrerna väcker också tankar, precis som god konst ska göra.