Helen Åkerlind får nytt jobb

Jag läser i GD att Helen Åkerlind fått ett nytt jobb. Hon blir ny regionchef för Ung Företagsamhet. Jag kan gratulera både Helen och Ung Företagsamhet.

Helen är tidigare sossepolitiker på hög nivå i Gävle kommun. Hon begick det oförlåtliga brottet inom socialdemokratin att inte blint lyda ledningen. Hon och fritänkande Ann Hedbom la på arbetarkommunen fram ett eget förslag till kommunal budget som tydligare prioriterade barn och ungdomar. Suveränt tyckte jag och dessutom väldigt många socialdemokrater. Vidrigt tyckte sosseledningen i kommunen och placerade Ann och Helen i kylan.

Helens erfarenhet i kombination med hennes insikt att utan företag inga pengar att driva skola, barn och äldreomsorg för gör henne som gjuten på det nya jobbet.

Precis som brittiska Labour kommer förr eller senare vårt sosseparti att tvingas till nyorientering. Den kommer säkert att gå i samma riktning som den gjorde i Labour. När den nya socialdemokratin har fötts kan säkert Helen åter komma att spela en viktig roll i det partiet.