Kasta inte ut barnet med badvattnet

En av de suveräna innovationer vi kan vara stolta över är vårt svenska pensionssystem. Det är beständigt över tid, säkrat mot utgången av riksdagsval då det är resulatet av en bred överenskommelse. Det är ekonomiskt säkrat, oberoende av statsbudgeten. De flesta andra OECD länder avundas vårt pensionssystem.

Nu är socialdemokraterna missnöjda och utåt åtminstonde beredda att haverera systemet. Längst har Morgan Johansson gått men tongångarna finns även från andra ledande socialdemokrater. Allt för att alliansregeringen sänkt ersättningen för förtidspensionärer utan att kalla till föregående överläggningar.

Vem som gjort fel kan man träta om länge utan att nå fram. Viktigare är i det här läget uppträda med ansvar och inte hota överenskommelsen.

En framkomlig väg vore kanske att diskutera med socialdemokraterna hur vi ska lösa den tickande bomb som den halv miljon förtidspensionärer utgör. Socialdemokraterna införde en automatik i att den som var sjukskriven mer än ett år fick förtidspension. Hur ska vi klara det ekonomiskt. Hur ska vi se till att ge förtidspensionärer möjlighet att bidra till det allmänna? Hur ska vi se till att inte tio ungdomar förtidspensioneras per dag?