Goran Perssons bok

Avslutades idag pa en strand vid Stilla Havet. Mycket spannande. Jag forstar inte riktigt kritiken att den ska vara narcissitisk. Att skriva sina memoarer handlar val just om det. Som titeln pa Nancy Reagans dito "My way". Intressant att lasa om hur Persson beskriver sin uppvaxt. Det ger en god forstalese till det mindervardeskomplex, inte minst gentemot den socialdemokratiska adeln som sa ofta blev tydlig.

For ovrigt ar dagarna i Samara ratt stressiga. Upp pa morgonen for en timmes jogg pa stranden. Sen en timmes lasning foljt av minst en timmes frukost. Morgon surf i vagorna nagra timmar foljt av nagra timmars lunch. Sen ar det hangmatta i minst en timme varefter eftermiddagens surfning tar vid. Battre vagor pa den sena eftermiddagen. Da kommer proffsen ut pa vagorna. En timme pa internetcafe varefter kvallens middag maste forberedas med dusch, val av restaurang och sa vidare. Stupar i sang vid 20 efter en lang dags hart arbete.

Nas just av nyheten att Schenstrom tagit time out. Klokt beslut som kanske kunde kommit nagot tidigare. Nyttig paminnelse for oss som just nu lever i politikens varld att det kan ga validgt fort fran hyllad makthavare till avdankad foredetting. Helena Nilsson, tidigare viceordforande i Centerpartiet numera svensk ambassador i Alger, uttryckte det en gang sa har: In the morning you are very popular but in the afternoon you might be dead, that is African politics. Sa illa ska det val inte ga for stackars Ulrika som trots ett rejalt misstag fortfarande ar en mycket kompetent politisk tjansteman.