Vilken kvall!

Bilen hamtar vid Villa Kalimba strax fore sju. En timmes bilfard soderut efter Stilla Havskusten till en ode strand dar vagorna slar in med full kraft. Inte som hos oss pa Samara dar ett rev skyddar mot de varsta vagorna. Efter en stunds sokande med duktig guide hittar vi vad vi letat efter. En stor havsskoldpaddehona, ca en meter, pa vag upp for att lagga sina agg. Hon kravlar langt upp pa stranden. Graver sen en grop att ligga i innan hon ger sig i kast med att grava barnkammaren. En grop, 15 cm bred och 33 cm djup. Omsorgsfullt och noggrannt. Nar hon ar klar borjar hon lagga sina agg. Det blir nastan hundra stycken innan det ar klart. Sen fyller hon halet, kamoflerar noga och atervander till havet. Om 50 dagar kommer ungarna att fodas. Halften kommer att na havet och en av hundra kommer att uppna vuxen alder. Om det ar en hona kommer hon om ca 25 ar att atervanda till samma strand och samma omrade for att lagga sina agg. Det kommer hon sen att gora varje ar tills hon narmar sig hundra ar. Skoldpaddan vi sag ar den vanligaste, finns fyra andra i Costa Rica. Den storsta vager narmare ett ton och kan bli upp mot 2,5 meter lang.
Uttrottade hemma strax efter midnatt. Vilken kvall!!!