CUF kassören gripen

I dagens GD berättas att CUF kassören från Gävle har gripits av filippinsk polis.

Det handlar om en ung kille med ett socialt handikapp som fick vänner i CUF. Fick ett allt större förtroende och blev kassör. Ingen skulle någonsin ha misstänkt att han kunde tänka sig att bedra vännerna. Chocken blev därför stor när det visade sig att han försvunnit utomlands och dessutom ordnat med ett autogiro för att föra över föreningens pengar till sitt eget konto.

Upprördheten blev än större när det visade sig att han dessutom ägnat sig åt internetbedrägerier i form av sälja tegelsten till ungdomar som trott sig betala för datorer och annat. En verksamhet han sen fortsatt med Manilla som bas.

Nu är han enligt tidningsuppgifter gripen. Bra att en kriminell hindrats från att fortsätta sina bedrägerier. Dessutom måste det kännas skönt för hans familj. Även om han har ett straff att vänta i Sverige kommer han tillbaka. Den sorg han orsakat sina föräldrar och syskon är säkert stor. Nu finns en möjlighet för denne tragiske unge man att sona sitt straff och börja på nytt.