Som i Nordkorea!

Nu blir det som i Nordkorea var Thomas Bodströms kommentar när det stod klart att regeringen lagt ett förslag som gör FRA lagen accepterade av de flesta. Nu förenas Sveriges intresse av att kunna spana på R med individens krav på integritet.
Sossarnas ursprungliga förslag från 2006 ligger milsvitt från det här förslaget vad gäller integritetsskydd. Där betonades bara rikets möjlighet till spaning. Förslaget är även mer långtgående än de krav som sossarna i opposition lagt fram så varför denna ilska?
Svaret är rätt enkelt. För socialdemokraterna var FRA debaclet ett underbart tillfälle att skapa regeringskris. Man sket därför fullständigt i sakfrågan och agerade i riksdagen med ett enda syfte nämligen att med hjälp av några avhopp från allianspartierna få fälla regeringen. Nu blev det inte så. Därför talet om att det nu i Sverige blir lika eländigt som i Nordkorea. Bodström baserar det på att regeringen valt att lägga ett förslag som nu kommer att remissbehandlas i stället för att tillsätta en parlamentarisk utredning. Med den måttståcken har vi under regeringen Persson många gånger varit vid tillfällen som skulle ha kunnat beskrivas som Nordkorea.
Thomas Östros satt i morse i samma vagn som jag. Fick skärpa mig ordentligt för att inte fälla kommentaren "Tänk Thomas, nu blir det lika hemskt i Sverige som i Nordkorea".