Miljöpartiet imponerar

Idag har Peter Eriksson berättat att miljöpartiet ej tänker medverka till att förmögenhetsskatten återinförs. Där steg partiet några pinnhål i min aktning. Förmögenhetsskatten var av ondo. Den var frivillig då den som hade förmögenheten lätt kunde undvika den genom att flytta pengarna utomlands. Den var skadlig för de arbetslösa då riskvilligt kapital, som kunde skapa arbete, drevs utomlands. Förmögenhetsskattens tvilling, arvs och gåvoskatten, avskaffades av socialdemokraterna. Den hade exakt samma stora nackdelar som förmögenhetsskatten, frivillig till sin natur och drev kaptial utomlands. Socialdemokraterna avskaffade även förmögenhetsskattens för de riktigt rika. För att behålla HM familjen Persson och några till miljardärer i Sverige gjordes ett undantag för det superrika.

Den stora nackdelen med att avskaffa förmögenhetesskatten är att det öppnade för oseriösa oppositionspolitiker att ägna sig åt krypskytte. Så enkelt att lura människor genom att säga att regeringen tar bort förmögenhetsskatten bara för att gynna de rika. Beskriva det som att ta från de fattiga och ge till de rika. Sätta miljonärerna mot de långtidssjukskrivna. De tårdrypande exemplen kan göras många för den oppositionspoliker som struntar i verkligheten.

Mycket hedrande därför att Peter Eriksson säger som det är. Förmögenhetsskatten slår mot de sjuka och arbetslösa. Att hota med att återinföra den kommer bara att leda till att de som har en förmögenhet utomlands inte vågar ta hem pengarna till Sverige. Jag kan tänka mig att hans sanningsägande orsakar en hel del bekymmer i kontakten med Tomas Östros och Mona Sahlin som ju utan att skämmas kört samma vals som Lars Ohly i frågan.