En kväll i Tierp

Tillbringade tisdagkvälen tillsammans med Tierpscentern. Rätt stort gäng hade samlats och vi diskuterade välfärdsfrågor. Den hetaste diskussionen gällde pensionerna och varför inte den som är pensionär inte får göra jobbskatteavdrag. Pensionärsorganisationerna har gjort ett bra jobb i att kräva sänkt skatt även sina medlemmar. Intressant att även PRO nu kräver sänkt skatt.

Jag tror att jag lyckades förklara att orsaken till att jobbskatteavdraget finns är att det gäller att få fler människor i arbete. Då betalas det mer skatt som kan användas till höjda pensioner för de med de lägsta pensionerna, för bättre äldreomsorg, för stöd till anhörigvårdare, för bättre sjukvård osv.

Jobbskatteavdraget är den enskilt viktigaste åtgärder som gjort regeringen så framgångsrik i att minska utanförskapet. För varje person som går från arbetslöshet till arbete blir det 225 000 kronor plus i offentlig sektor.

Hade regeringen valt att också inkludera 1,6 miljoner pensionärer i gruppen som skulle fått jobbskatteavdrag hade beloppen blivit mycket mindre. Det hade lett till att många fler i arbetsför ålder blivit kvar i utanförskap och därmed inte alls den välfyllda skattkista som staten nu sitter på. Något som ändå känns skönt i dessa dagar. Så även om millimeter rättvisa i skattebörda för den som arbetar jämfört med pensionären ej uppnåtts så har för det första ingen pensionär fått höjd skatt och för det andra har det blivit mycket mer pengar till viktiga reformer.