Fast i tunneln

Spännande resa från Örnsköldsvik till Rosenbad. Flygtaxin från Scandic till Öviks flygplats 0525 gick bra. Fick höra mycket om älgjakt.... Säkerhetskontrollen på flygplatsen gick bra frånsett att jag glömde regeringskansliets bärbara PC i röntgenlådan. Inte bra. Pinsamt när säkerhetsvakten går ut till de hundra väntande och ropar "Vem har glömt sin dator hos oss". Flyget helt ok men hos SJ från Arlanda till Stockholm kom problemen. Tåget åkte 300 meter in i tunneln sen var det stopp. Först fick vi höra att det berodde på signalfel. Sen kom sanningen. Dåliga nyheter sa rösten i högtalaren. Ställverk i Häggvik har gått sönder men vi bjuder alla på kaffe. Kaffepoletter delas ut. Jag som druckit två koppar på Scandic klockan 0515 och sen ytterligare ett par koppar på planet tackade nej. Besvikelse hos de som gått till kaffeautomaten då det visar sig att kaffe finns men inga koppar. Sen kommer rösten med nästa besked. Dåliga nyheter, felet kommer att ta minst en timme att fixa. Kort därefter ytterligare dåliga nyheter. Strömmen kommer snart att ta slut på tåget varför vi kommer att släcka allt. Fast i ett becksvart tåg mitt i en tunnel. Intressant var att när mörkret lagt sig började alla prata med varandra. Intressant sen att plötsligt se ett människor börja gå bredvid tåget med sina resväskor. På väg tillbaka till den underjordiska Arlanda stationen.
Spännande början på arbetsdagen. Fick sen veta att tågtrafiken i hela Stockholmsområdet stoppades och att det berodde på att de nybeställda tågen som ska användas av Stockholms lokaltrafik drar så mycket ström att ställverken kommer att gå sönder med jämna mellanrum.
Får börja packa ficklampa och kaffetermos fortsättningsvis.