Ledarredaktionen

På få andra ställen borde väl den politiska kompetensen vara så hög som på DN eller Svenska Dagbladets ledarredaktioner. Men veckan som gått gör inte att förtroendet ökar. I torsdags basunerade DN:s Lisa Bjurwald ut att USA nu fått sin första kvinnliga utrikesminister. Vad hände med madame Albright och madame Rice?
Sen sitter Svenska Dagbladets Maria Abrahamsson på fredagen i morgonsoffan och berömmer folkpartiledaren Björklunds klarsyn i försvarsfrågan och säger "tänk om försvarminister Tolgfors kunde ändra sig och tycka som Björklund, det skulle stärka hans förtroende". Abrahamsson tror alltså att det är försvarsminsitern som helt på egen hand lägger fast regeringens försvarspolitik. Har hon inte läst grundkursen i Statskunskap där man lär sig att en av det svenska statsskickets grundpelare är att regeringen som kollektiv fattar beslut. Samtliga statsråd står alltså bakom den förda försvarspolitiken som i praktiken har lagts fast av de fyra partiledarna.