Historieskrivningen

Svensk politisk historia diskuteras dessa dagar då det sannolikt öppnats ett nytt kapitel. 'Känner mig som en av de gamla med rollen att dementera många av de myter som finns om vårt partis historia. Många tycks tro att Centerpartiets storhet på 70 talet kulminerade 76 efter Fälldins rikstingstal där han lyfte kärnkraftsfrågan. Det tas till stöd för att påstå att motsåndet mot kärnkraft skulle vara en av partiets ideologiska byggstenar. Inget kan vara mer fel. Henrik Sjöholm ger en bakgrund på sin blogg.
Jag satt i den katastrofkomission som hade att analysera katastrofvalet 1985 då C rasade ner till 15%!!!!. I gruppen ingick förre partisekreteraren Gustaf Jonnergård, Allan Pettersson och även Gunnar Söder. Från de herrar som var med när det begav sig fick jag lära att höjdpunkten var 74 när C i en opinionsundersökning närmade sig 30%. Därefter havererade Fälldins trovärdighet då han på Uppsala möte ej fick gehör för sin ambition att slå samman fp och c. Ungdomsförbundet under ledning av Karl Erik Olsson punkterade partiledarens ambition vilket ledde till att Karl Erik under många år placerades i den berömda frysboxen.
Efter Uppsala möte var Centerpartiets ställning som ledande borgerligt parti havererad och partiet störtade snabbt. Fälldins utspel i kärnkraftfrågan utmanade Palme och den socialdemokratiska hegemonin och ledde till en åtehämtining. 24% i valet 1076 betraktades därmed som en seger med tanke på de låga opinonssiffror paritet haft under 1975 och 1976.

Vad jag fick lära i katastrofkomissionen var däremot att en byggsten i partiets historia alltid hade varit vaktslåendet om äganderätten. Ett arv som Maud med en ära förvaltar.