Helgjour på sjukhuset

Barnjour på Gävle sjukhus under helgen. Möts av många förväntansfulla som hoppas att det nu äntligen ska bli ordning på länets sjukvård när Centerpartiet tagit plats i ledningen. Ni vågar väl fatta svåra beslut säger man till mig. Vad är alternativet kan man tänka.

En ständig ström av mer eller mindre sjuka barn. En lucka vid tidpunkten för Ekots lördagsintervju. Den nye partisekreteraren Ibbe Baylan. Sätter lunchkaffet i vrångstrupen när jag hör honom lägga skulden på oppositionens ras på sin chef Mona Sahlin. Djärvt eller korkat? En välvillig tolkning är väl att han tycker precis som arbetsmarknadsminister Littorin. En spade är en spade och ska därför kallas för en spade. Är vi i djup lågkonjunktur kan man lika gärna säga att 2009 kommer att bli ett skitår och har man en partiledare som har klantat till det rejält är det lika bra att lägga korten på bordet. En mindre snäll tolkning är att det kanske finns skäl till att Ibbe var den sjunde som fick frågan och tackade jag till uppdraget.