Det svenska pensionssystemet

Hela OECD området står inför en mycket stor prövning. Det föds för få barn vilket leder till att de äldre blir allt fler i förhållande till de i yrkesverksam ålder. I Sverige är går det idag tre yrkesverksamma per pensionär. Om femton år är det två yrkesverksamma per pensionär.
Hur ska sjukvård, äldreomsorg och pensioner betalas i framtiden är en av de stora frågorna. I Sverige har vi löst ett av problemen. Genom pensionsöverenskommelsen som allianspartierna och socialdemokraterna gjorde på 90 talet har vi ett mycket stabilt pensionssystem. Många andra länder är avundsjuka. Vi har löst en stor utmaning och har därtill en politisk bas som gör att alla kan känna sig trygga i att oavsett valresultat så kommer överenskommelsen att stå sig.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet står ej bakom överenskommelsen. Idag diskuterade riksdagen de framtida pensionerna. En mardrömsdebatt för socialdemokraterna. Kalle Larsson vänsterpartiet kräver att sossarna bryter pensionsöverenskommelsen. Miljöpartiet detsamma dock i mildare ord.

En röst på vänsterkartellen är alltså en röst på kaos i det svenska pensionssystemet.