Peter Eriksson är inte så tokig

Läser på DN debatt en mycket bra debattartikel undertecknad miljöpartiets språkrör Peter Eriksson. Han tycker att sossarna bör tänka om kring förmögenhetsskatten. Socialdemokraterna tog i regeringsställning beslutet att låta miljardärer slippa förmögenhetsskatt. Klokt beslut som bland annat räddade kvar HM Perssons miljarder i Sverige. De fattade också beslutet att ta bort arvs och gåvoskatten då också förde med sig att kapital flydde landet.
Desperata sossar i opposition är dock inte lika förståndiga. De har krävt att den nyligen avskaffade förmögenhetsskatten ska återföras. Det är så kul att få skandera ”ta från de rika och ge till de fattiga” trots att konsekvensen är ”se till att kapitalet investeras i andra länder och ger jobb där istället för här”.
Får Peter Eriksson bestämma så blir det inget av med att återinföra förmögenhetsskatten.
Inte lätt att vara Mona Sahlin. I fredags krävde Ohly att det svenska pensionssystemet ska skrotas och idag kräver Eriksson att förmögenhetsskatten inte ska återinföras.