Lärdom från USA

Olle Wästberg, tidigare fp riksdagsman, statssekreterare, generalkonsul i New York och chefredaktör, skriver ett intressant nyhetsbrev som jag får av och till. Där hittade jag en intressant länk till en artikel i New York Times som handlar om krisen i det republikanska partiet.

Utvecklingen för ett parti som förlorar ett val verkar vara klassisk. Efter valförlusten splittras partiet upp i olika falanger, var och en med sin analys. De som blivit omvalda som riksdagsledamöter kommer från traditionella kärnområden. Nytänkarna har oftast åkt ut.

Lösningen från de kvarvarande blir, tillbaka till rötterna. Det var bättre förr. Sen upptäcker någon att det kanske är nytänkande som behövs och partiet kan komma igen. Mönstret känns allt för väl igen från svensk politik. Känner igen det från Centerpartiet under 90 talets andra hälft.

Känner också igen det från den kris som sossarna nu går igenom. De befinner sig nu i "det var bättre förr" fasen. Gått tillbaka i Stockholm. Starka i Norrland och bruksorterna. Med stöd av Ohly är lösningen på det mesta att höja skatterna och säga nej till förnyelse. Undrar när de ska inse att det är genom att återvinna marginalväljare, medelklass i städer, som de kan återkomma till makt. Hoppas det kommer först efter valet 2010.