Sverigedemokrater vågmästare?

Så fort en opinionsundersökning inte visar majoritet för alliansen eller för vänsterkartellen så uppstår en diskussion i media om att Sverigedemokraterna kan bli vågmästare. Jag har svårt att förstå det. Enligt regeringsformen sitter en regering kvar om inte en ny majoritet kan formas som då kan rösta bort den sittande statsministern. Får inte vänsterkartellen egen majoritet dvs 175 riksdagsledamöter krävs alltså att tillsammans med SD röstar bort Alliansregeringen. Jag har svårt att se det hända. Det är inte bara det parlamentariska läget som avgör om ett parti ska kunna blir vågmästare.  Det krävs också att man har en ideologi och sakpolitik som gör att man placerar sig mellan de två regeringsalternativen. Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti vars ideologi baseras på att allt är invandrarnas fel. Oavsett frågeställning blir svaret från SD direkt eller indirekt att problemet skulle lösas om invandringen begränsades. Det är en ideologisk och sakpolitisk hållning som är väsensskild från både vad Allians och Vänsterkartell står för. Att den på något sätt skulle kunna utgöra vågmästare är därmed uteslutet oavsett det parlamentariska läget. Massmedias intresse för att framställa SD som en tänkbar vågmästare leder dessvärre till att intresset för partiet ökar. Samma sak med partisekreterare Baylans försök att vinna poäng genom att beskylla Alliansen för att vilja regera tillsammans med Sverigedemokrater.