Regeringsfrågan i fokus i norska valet

Valresultatet från Norge är klart. Den rödgröna regeringen fick fortsatt förtroende. Ett avgörande skäl för många röstande var säkert att det inte fanns något regeringsalternativ. En regering som  styrt Sverige genom krisen stod mot blå-svart röra. Fyra partier där Fremskrittspartiet som sin viktigaste fråga drev en invandringspolitik som var helt oacceptabel för de tre andra. Venstre och Kristelig folkeparti som vägrade ta i Frp ens med tång och så ett stackars Höyre som försökte hålla samman.  De borgerliga väljarna belönade Höyre som gick starkt fram medan man bestraffade de övriga. Frp ökade visserligen i förhållande till förra Stortingsvalet men rasade i förhållande till sina opinonssiffror. Mona Sahling säger sig vara glad och inspirererad. Skulle snarast vara bekymrad om jag var henne. Den norska regeringen har definitivt inte drivit någon utpräglad vänsterpolitik utan mycket tack vare Senterpartiets regeringsmedverkan drivit en mittenpolitik. Dessutom borde hon kanske känna en viss oro över hur betydelsefullt det är att ha ett trovärdigt regeringsalternativ. Enligt alla opinionsundersökningar saknas det förtroendet för hennes regeringsalternativ. Jag gläds däremot åt att Senterpartiet, trots minskad röstandel, ser ut att behålla sina 11 mandat.