Kd och verkligheten

Läser att kristdemokraternas oppositionsråd i Gävleborgs landsting tycker att det är klokt att i landstinget fatta ett politiskt beslut om att kostnaden för läkemedel ska minska med 50 miljoner kronor.  Det inger inte förtroende hos någon med insikt i hur sjukvården fungerar att en ledande politiker tror att man kan basera en budget på politiska beslut om minskade kostnader för läkemedel. Det är också problemet för landstinget Gävleborg i ett nötskal. En oppostion som tror att man kan få ordning på ekonomin genom att minska kostnaderna för läkemedel och genom att personalen får ta ett större ansvar. En socialdemokrati som är motståndare till all förnyelse inom sjukvården. Hälsoval Gävleborg blev sossarna i landstinget tvingade till av en illasinnad Alliansregering och att lägga ut Bollnäs sjukhus på entreprenad tvingades man till av ett lika illasinnat Centerparti. Vad landstinget Gävleborg behöver är en ledning som förmår hålla ordning på ekonomin OCH förnya.