Sossarna sänker pensionen

I lördags berättade Alliansens fyra partiledare om den skattesänkning för landets pensionärer som kommer i vårpropositionen. Skatten sänks med fem miljarder. Tillsammans med de två andra skattesäkningarna för pensionärer innebär det att skatten sänkts med drygt tio miljarder. Till det kommer att bostadstillägget har höjts vilket gynnar de sämst ställda pensionärerna och att förmögenhetsskatten och fastighetsskatten tagits bort vilket i hög grad gynnar de många pensionärer som har det bättre ställt. Är man 65+ kan man dessutom jobba med ett fördubblat jobbskatteavdrag vilket fått 100 ooo 65 plussare att fortsätta jobba. Thomas Östros var i lördags nedskickad till Jönköping för att skugga Alliansen. jag hade förväntat mig att han skulle med ett besked. Vad vill vänsterpartierna göra  för pensionärerna. Det man sagt hittills har varit att "skillnaden i beskattning mellan de som arbetar och de som är pensionärer ska minska". I klartext handlar det om att skapa rättvisa genom att höja skatten för pensionärernas barn och barnbarn. Lördagens besked från Östros var "jag är inte imponerad".  Måste kännas lite bortkastat att avsätta en hel lördag, åka från familjen i Uppsala till Jönköping, för att konstatera att man inte är imponerad. Kunde han väl ha skrivit i ett mail. Idag kommer istället beskedet från sossarna. De väljer att i pensionsgruppen blockera Alliansens förslag som skulle ha lett till att pensionerna höjs något. Enligt DN tappar pensionärer mellan 63 och 120 kronor på sossarnas nej. Smart valtaktik???