Sammanhängande vänsterpolitik

Bilden av vänsterpartiernas politik blir allt tydligare. MP kräver idag friåret tillbaka. Den som vill ska kunna leva på bidrag ett helt år. Socialdemokraterna kräver höjda tak så att även höginkomsttagare ska kompenseras bättre än idag när de i enlighet med MP förslaget väljer att ta ett friår.  Avdraget för hushållnsnära tjänster ska bort. De tusentals jobb som där skapats behövs inte eftersom rättten till bidrag är det centrala. Återinförd förmögenhetsskatt gör att riskvilligt kapital försvinner utomlands istället för att skapa jobb.  Skatten för de som arbetar höjs, oklart dock hur mycket. Effekten blir den önskade. Själv tvingas jag stå för det mer Lutherska alternativet nämligen att arbete är vägen till lycka och välstånd. Om fler jobbar blir det mer pengar till de som inte kan jobba, barn, gamla och sjuka.  Ett klokt budskap som dock kan vara svårare att sälja än miljöpartiets friår och socialdemokraternas högre bidrag till alla. Bara att spotta i nävarna.