Rätt att bo tilllsammans

Återigen uppmärksammas en kommun som vägrar låta ett äldre par bo tillsammans på särskilt boende. Efter ett långt liv tillsammans ska man skiljas när den ene behöver mer vård än vad som kan ges i hemmet. Fullständigt hårresande. Det händer tack och lov mycket sällan. För det första är det snarast undantag än regel att hustrun som vårdat sin åldrande make under åratal i hemmet vill bo med honom på det särskilda boendet. Så trevliga är tyvärr inte våra särskilda boenden. De flesta i den situationen väljer att bo kvar i hemmet och besöka maken. När paret vill bo tillsammans så ordnar istort sett alltid kommunen det. Skulle ett äldre par driva frågan till domstol så gäller dessutom hyreslagen dvs kommunen kan inte lägga sig i vem som bor i den lilla lägenheten på det särskilda boendet lika lite som kommunen kan lägga sig i vem studenten har boende i sitt studentrum. För att ingen äldre ska behöva oroa sig kommer Centerpartiet att verka för en lagstiftning. Eftersom både KD och Fp sagt sig ha samma uppfattning utgår jag från att en Alliansseger i höstens val kommer att betyda att vi inte mer ska behöva läsa om äldre par som av kommunen skiljs åt.