Mot avgrunden med Ohly

Under ett seminarium på tisdagen varnade Kjell Olof Feldt för vänsterpartiernas gemensamma beslut att återinföra förmögenhetsskatten. 4 miljarder ska tas in men det ska inte drabba något. Enkel mattematik ger att desto färre som nu ska "drabbas" (minskar nämnaren) ju mer ska tas av de som ska betala. Risken är uppenbar att det blir pensionärer som sitter i betalda hus som åker dit. Rika med kapital väljer att flytta pengarna dit inte vänsterpartierna når. Riskvilligt kapital som skulle kunna investeras i nya jobb i landet investeras istället i nya jobb i andra länder.

För att ytterligare skrämma de som arbetat ihop pengar föreslår nu Lars Ohly att man ska införa skatt på aktietransaktioner.  Det prövades under åren 1987 till 1990. Kallades då för valpskatt efter Stig Malms beteckning finansvalpar på de som arbetade med att köpa och sälja aktier. Den blev ett fullkomligt fiasko. Fick till följd att stor del av aktiehandeln flyttade bort från Sverige och bristen på riskvilligt kapital ökade.