Stackars sossar

Gode vännen Per Ankersjö har startat en facebook sida för de som känner medlidande med alla stackars sossar som är besvikna över Centerpartiets förnyelse.  Även grannen Johan har intressanta tankar på temat. Sorgen och besvikelsen hos socialdemokraterna sitter djupt och är berättigad. S har i decennier kunnat behålla makten beroende på att det alltid funnits borgerliga partier som varit beredda att stötta. Efter bildandet av Alliansen hos Maud i Högfors är det inte längre så. Bildandet av Alliansen öppnade möjligheten för mp och v att ställa hårda krav på att få delta i en eventuell regering och simsalabim var den socialdemokratiska hegemonin bruten. Inom sossepartiet har det alltid funnits kadrer av människor som anslutit sig till partiet av ett enda skäl nämligen att få sitta med vid maktens köttgrytor. Jag förstår att många socialdemokrater känner en djup sorg och saknad över att i sinnebilden ha förvandlats från ett 45 procentparti till ett 25 procentsparti.  Jag ska heller inte sticka under stol med att det till stor del är Centerpartiets fel. Ska visa min medkänsla genom att gå med i stödgruppen på Facebook.