African politics

Helena Nilsson, fd partiordförande i Centerpartiet och ambassadör, beskrev en gång afrikansk politik med ett citat från en kvinnlig afrikansk politiker  "in the morning you might be very popular but in the afternoon you might be dead. That is African politics!" Skillnaden med svensk politik är inte så stora om man ändrar ser död som politiskt död. Många politiker har fått erfara den resan, den senaste i raden är Sven Otto Littorin. Han har anklagats för att begått ett brott. Förnekat att han skulle ha gjort det men dragit den enda rätta slutsatsen nämligen att avgå med omedelbar verkan. Brott mot sexköpslagen är allvarligt. I det aktuella fallet preskriberat så ingen rättslig prövning kommer att ske. Två personer vet vad som skett. Ord står mot ord. Att lägga alla korten på bordet är vad vi politiker får lära oss på grundkurs ett. Så självklart det låter men ändå så svårt när det verkligen gäller. Mona Sahlin gör nu ett tappert försök att flytta fokus till hur statsministern hanterat situationen.  I ett läge där han är tre gånger så populär som Sahlin kan jag förstå att hon griper varje halmstrå.  Som jag ser det hade det varit oklokt om statsministern på presskonferens i Rosenbad skulle ha berättat om rykten han fått höra i ett läge där Littorin själv inte valt att berätta om vad han anklagats för och att såg sig som oskyldig.