Nya apotek i Hälsingland

Apoteksreformen har blivit en succé. Redan har 80 nya apotek öppnats. I Hälsingland planeras flera nya.  I Insjön, där det aldrig tidigare har funnits apotek, har nu ett öppnats. Vad kommer då att hända om vänsterpartierna vinner valet. Beskeden har varit många. I riksdagsdebatten sa Ylva Johansson att "En av de vanligaste frågorna som jag får är naturligtvis: Vad kommer att hända om det blir en ny majoritet i riksdagen efter nästa val? Då är svaret: Det kommer att bli stora förändringar." Hon har preciserat vad hon menar i tidningen Läkemedelsvärlden och i Dagens Medicin. Reglerna ska ändras. Kanske ska även skattepengar användas för att köpa tillbaka apotek.  PRO drev, inspirerade av socialdemokraterna, en kampanj på temat " Rör inte mitt apotek". Monopol var jättebra för de gamla. Kampanjen blev inte särskilt lyckad. Jag ska ta kontakt med PRO för att köpa restlagret av deras kampanjknappar. Kan komma till användning nu när vänsterpartierna driver en politik som om den blir verklighet kommer att stänga ett stort antal privata apotek.