Dialys på Gotland

Besökte igår Diaverum som sen snart ett år tillbaka driver njurkliniken på Visby lasarett.  Det var ett mycket spännande besök med tanke på att vänsterpartierna går till val på att förbjuda privata inslag på ett akutsjukhus. Jag kunde inte låta bli att ställa frågan till en sjuksköterska om vilken skillnad det var att arbeta för Gotlands kommun jämfört med att arbeta för det privata, vinstdrivande, multinationella sjukvårdsföretaget Diaverum. Svaret var rätt talande. - Nu känns det som att det är vår klinik!' - Vi har kompetensutveckling på ett helt annat sätt. Jag måste gå igenom ett antal kunskapskontoller på allt från njurens anatomi till tekniken. När jag klarat alla prov kan jag få jobb var som helst i hela världen som dialyssjuksköterska. - Chefen har blivit chef. Hon finns nästan jämt på plats och är ständigt tillgänglig. Inget negativt frågade jag. - Lönen  har inte förändrats. - Vi har ännu inte hunnit marknadsföra oss. Vi vill kunna göra reklam till patienter som behöver dialys. Tillbringa Din semester på Gotland. Vi har Sveriges bästa dialysenhet. Intressanta och rätt klargörande svar. Dessutom ger nu kliniken vinst vilket väl är orsaken till att den ska förbjudas om vänsterpartierna vinner valet.