Wetterstrand ohyfsad!

Bra debatt på Kvällsöppet igårkväll då vänsterpartiernas miljöalternativ mötte Alliansens gröna röst. Expressens retorikexpert tyckte att Maria Wetterstrand förlorade på sitt ohyfsade sätt och på att hon hade en överlägsen ton. Jag tycker att hon förlorade på sakargumenten. När man lovar 100 miljarder mer än Alliansregeringen och betalar med låtsaspengar är löftet inte mycket värt. Smarta väljare slår säkert upp budgetproposition 2006 (då Maria Wetterstrand hade ett avgörande inflytande) och konstaterar att då satsades 5 miljarder på järnvägsinvesteringar och 4 miljarder på underhåll. Sen tar väljaren fram budgetproposition 2010 (då Maud Olofsson hade ett i allra högst grad avgörande inflytande) och konsterar att 10 miljarder satsades på järnvägsinvesteringar och 5 miljarder på underhåll. Den minnesgode väljaren kommer säkert också ihåg att Europeiska järnvägsunionen 2006 sa att Sverige hade ett av Europas sämst underhållna järnvägsnät. Den som på travet ska satsa pengar lyssnar visserligen på hur fort kusken tror att hästen ska springa men tittar också i tabellerna från tidigare lopp... Den avgörande frågan om den miljöengagerade väljare ska lägga rösten på Maud eller på Maria handlar nog också en del om vilka andra partier man får på köpet.