Monas löften, inget värda

Inför valet var Mona Sahlin oerhört tydlig i vilken roll hon tänkte ge Sverigedemokraterna: "Vi ger aldrig Sverigedemokraterna inflytande – aldrig någonsin, aldrig någonstans, aldrig någon gång! Och det gäller också passivt inflytande." Björn von Sydow var under gårdagen tydlig. Jag kommer aldrig att låta mig väljas till talman med Sverigedemokraternas stöd. En maktkamp har de sista dygnen pågått i den socialdemokratiska ledningen. Ska S bedriva en seriös oppositionspolitik inriktad på den förnyelse partiet så väl behöver eller ska man vara taktiskt och med Sverigedemokraternas passiva stöd göra allt man kan för att i varje fråga fälla regeringen. Segrande ur den striden har gått ultrataktikerna. Monas löfte  "Vi ger aldrig Sverigedemokraterna inflytande – aldrig någonsin, aldrig någonstans, aldrig någon gång! Och det gäller också passivt inflytande." betyder numera ingenting. Nu har man sökt med ljus och lykta efter en sosse som kan tänka sig att bli talman med de främlingsfientligas stöd. Efter att många ha fått frågan hittade man till slut en. Kent Härstedt har anmält sig som frivillig. Han vill gärna bli talman med stöd från SD. Jag tror att sossarna kommer att ångra sig.