M styr Ovanåker åt vänster

Ovanåker har sedan kommunbildningen haft ett borgerligt styre med Centerpartiet som största parti. Det har lett till att kommunen har ett gott företagsklimat med blomstrande småföretagande som följd. Under den senaste mandatperioden har vårdnadsbidrag införts för att ge barnfamiljer mer makt.  Valresultatet gav goda möjligheter för ett fortsatt borgerligt styre i kommunen. Moderaterna valde istället att bilda majoritet med Socialdemokraterna. Resultatet kommer att bli en kraftig vänstervridning av politiken. Vårdnadsbidraget ska avskaffas. Skolan i Voxna ska stängas trots hårt motstånd från Centerpartiets Pontus Simonsson. Det goda företagsklimatet kommer snart att vara historia då socialdemokraten Renström blir kommunalråd. Centerpartiet har i flera kommuer och även i landstinget Gävleborg ingått blocköverskridande samarbete med Socialdemokraterna. Det handlar då om det motsatta läget mot i Ovanåker det vill säga det finns möjlighet att bilda en vänstermajoritet men Centerpartiet lyckas vrida politiken åt höger genom ett blocköverskridande samarbete.