Skilsmässan ett faktum

Nu är skilsmässan klar.  Att den skulle komma var rätt klart.  Socialdemokraterna gjorde ett katastrofval 2010 liksom 2006. De har ett akut behov av att förnya sin politik. Det skedde inte efter 2006. Partiet gick då i fällan att skylla nederlaget på Persson. Bedövade av stigande opinionssiffror uteblev förnyelsen. Misstaget kommer troligen inte att göras om även om socialdemokratin är Sveriges näst mest konservativa parti (V är sannolikt mer konservativt). Det går inte att förnya den egna politiken samtidigt som man bygger koalition. Först måste man ha egna ståndpunkter för att sen kompromissa och bygga koalition. För regeringen betyder det sannolikt att det blir lättare att hitta blocköverskridande överenskommelser.  Den taktiska nackdelen är att det återigen blir spel mot ett enda mål. Fokus kommer att ligga på regeringens politik och ingen väljare kommer att kunna se vad alternativet är.  Den uppenbara risken är vänstersidan inför valet 2014 inte kommer att våga formulera en gemensam oppositionspolitik. Det var ju när de rödgröna bildades som S tappade sina första 10 % och när den gemensamma politiken presenterades som man tappade ytterligare 5%.