(S)nömos om (S)jukvård

Socialdemokraternas har idag presenterat ett nio punktsprogram för bättre sjukvård. Sammanfattningsvis kan man säga förslagen antingen är svar på frågor som ingen ställer eller är svar som Alliansen redan gett. För det första ett löfte att den som kommer till akuten på Sahlgrenska inte ska behöva vänta mer än en timme på att träffa en doktor. Finns det ingen i sossepartiet som kan något om hur sjukvården fungerar. Varenda akutmottagning i landet arbetar på olika sätt för att snabba upp genomflödet av patienter. Att lova en timmes väntetid skulle helt haverera allt seriöst arbete eftersom då ett stort antal patienter med enkla åkommor skulle söka sig till akutmottagningen på sjukhuset istället för att gå till vårdcentralen. För det andra lovas att barnfamiljer, gamla och sjuka ska få hembesök av läkare.  Trovärdigheten är något begränsad med tanke på att de landsting där sossarna har ett dominerande inflytande ska barnfamiljer, gamla och sjuka vara glada om de överhuvudtaget får en tid hos stafettläkaren på vårdcentralen. För det tredje heltid till alla som arbetar i sjukvården. Det löftet har Juholt kopierat från Moderaternas stora möte i Karlstad förra veckan. Det är när flera arbetsgivare konkurrerar om personal som  bättre villkor pressas fram. Den konkurrens som sossarna tycker så illa om. För det fjärde ska trainees anställas i vården. Inte nytt så det förslår. Sjukvården har redan idag elever, studenter och kandidater. Dessutom anställer de flesta sina sommarvikarier redan under våren (trainees) så att det blir introducerade i god tid. För det femte ska alla arbetslösa läkare och sjuksköterskor få chansen att jobba i sjukvården. De kan ersätta andra som då får gå på kurs och lära sig mer. Jag skulle vilja se Juholt sitta i ett personalrum på intensiven och presentera detta fantastiska förslag som ska revolutionera sjukvården i Sverige. För det sjätte ska gräddfiler förbjudas. Vad sossarna egentligen då menar är att om landstingen har köpt 100 höftoperationer från en privat klinik men kliniken har kapacitet att operera 150 höfter så ska under inga som helst omständigheter patienter med sjukförsäkring eller patienter från andra länder få opereras på de tomma tiderna. Dumt så det förslår. För det sjunde ska inte Universitetssjukhuset få säljas. Vem har någonsin tänkt sälja Akademiska i Uppsala eller Karolinska i Stockholm. Sossarna kunde lika gärna ha krävt att landstingen inte skulle finansiera rymdfärder till Mars.  För det åttonde ska det bli gratis tandvård upp till 25 år. Att de bara vågar komma med ett löfte om tandvård. Göran Persson lovade i valrörelse efter valrörelse att ”man inte skulle kunna se i munnen på folk vilken samhällsklass de tillhör”. Efter valen glömde han löftet som sen kunde återanvändas i nästa val. Det var Alliansen som efter valet 2006 genomförde en tandvårdsreform som gjort att det blivit mycket billigare att gå till tandläkare. Det tredje steget i reformen är nu på väg att genomföras där de med sjukdomar som leder till stora tandvårdskostnader ska få ett särskilt stöd. För det nionde och sista ska man, hör och häpna, stärka patienten genom att patienten fritt ska kunna välja vårdgivare i primärvården men vårdgivarna ska inte få välja bort patienter. Exakt som det är idag med andra ord. Det är lite pinsamt att Sveriges största parti helt och hållet saknar tankar på hur man kan lösa de stora problem som sjukvården står inför och därför tvingas hitta på problem där de i sin retorik har svar. Lär inte imponera på väljarna i Västra Götaland.