Sovit dåligt!

Jag har sovit dåligt. Det beror inte på problem att varva ner efter en suverän partiledarutfrågning i Göteborg utan på utvecklingen i Libyen. Ensam på ett hotellrum har det varit lite för lockande att följa utvecklingen.  Förhoppningsvis ser vi nu början till slutet på månader av strider där människor i Libyen krävt att bli behandlade som medborgare och inte som undersåtar.  Att få sina mänskliga rättigheter respekterade. Och att själva få vara med att påverka samhället de lever i. Det är ett uttryck för människans längtan efter frihet. För Khadaffis söner väntar nu förhoppningsvis ICC i Haag och inte att bli sumariskt avrättade.  Att världssamfundet överlämnat brotten mot det Libyska folket visar att ingen ledare som begår övergrepp mot sin befolkning går säker. Händelserna i Libyen är ett exempel på hur svensk utrikes och försvarspolitik ska bedrivas. Jag hoppas att den socialdemokratiska partiledningen noga analyserar utvecklingen så att Juholt inte begår fler misstag utan återgår till den stolta tradition som partiet har. Det internationella samfundet, och Sverige, kan nu förhoppningsvis ägna mer energi åt de övergrepp som den syriska statsledningen begår mot sitt folk. Här krävs mycket mer av handfast agerande både från Arabförbundets, FN:s och EU:s sida.