Ansvar nu och ansvar då

På snabb morgonpromenad med mycket stor resväska träffade jag på Drottninggatan Anders Ljunggren. En av Olof Johanssons närmaste män, stationerad på Finansdepartementet under krisåren i mitten på 90 talet som sambandsperson mellan regeringen och Centerpartiet. Alltid spännande att få ta del av hans erfarenheter. Få känner som honom svensk inrikespolitik under den senare tredjedelen av 1900 talet. Dessutom analytisk som få. Vi diskuterade den mycket tuffa sanering av svensk ekonomi som Centerpartiet och Socialdemokraterna gjorde. Drev igenom självständig riksbank och den tuffa svenska budgetlagen. Två partier som då tog stort ansvar för Sveriges ekonomi medan moderater och folkpartister inte satt utan låg på åskådarläktaren. Idag är det fortfarande Centerpartiet men nu tillsammans med övriga Allianspartier som tar ansvar för Sveriges ekonomi med socialdemokraterna under Håkan Juholts ledning ägnar sig åt hejdlös överbudspolitik. Sannolikt på grund av att alla medarbetare med någon som helst nationalekonomisk skolning befinner sig mycket långt från hans närhet. Svåra ekonomiska tider, då som nu. Centerpartiet tar ansvar då som nu även om sällskapet varierar. Med svett i pannan missar jag nästan tåget till Västerås men det var samtalet med Ljunggren värt.