Hellre brandman i helvetet än ekonom hos S

Socialdemokraterna har i förväg presenterat sin skuggbudget på ett seminarium där flera av landets tyngsta nationalekonomer deltog. Den stora nyheten som presenterades var att socialdemokraterna nu helt bryter med sin tradition från Sträng, Feldt, Persson och Nuder nämligen att aldrig tumma på kravet ordning och reda.  Nu struntar man helt i budgetramar och påstår sig ha dubbelt så mycket pengar som regeringen att spendera. Varför dubbelt så mycket och inte tre eller fyrdubbelt så mycket  kan man fråga sig. Centerpartiet och socialdemokraterna la i mitten av 90 talet grunden för Sveriges starka ekonomi genom en rad strukturella reformer. Fristående riksbank och det mycket strikta budgetpolitiska ramverket var de främsta. Värt att notera är att då varken moderater eller folkpartister var med på tåget. Efter saneringen på 90 talet har det varit rättestnöre nummer ett hos socialdemokraterna att alltid hålla fast vid kravet på ordning och reda i finanserna. Sannolikt på grund av insikten att motsatsen drabbar de svagaste. Nu släpper Juholt den traditionen och förenar sig med vänstern.  Den politik som fört Grekland till avgrundens rand ska nu också förespråkas i Sverige. På seminariet sågades den nya ekonomiska politiken jämns med fotknölarna. Gå hem och gör er läxa sa Nordeas chefsekonom Annika Winsth. Ni gjorde ett misstag när ni slängde ut  babyn med badvattnet, kastade ut alla socialdemokrater med erfarenhet fortsatte hon.  En annan nestor i svensk nationaleknomi, professor Harry Flam,  instämde helt och hållet.  Man rikserar att förlora väldigt mycket pengar i stora svarta hål var hans sammanfattning av den nya socialdemokratiska ekonomiska politiken. Jag förstår att socialdemokraterna haft mycket svår att rekrytera en tung nationalekonom till sitt riksdagskansli. Uppdraget som brandman i helvetet måste vara lättare än att hos socialdemokraterna vara den som pläderar för en sund ekonomisk politik.