Dagens lunch

Jag fick idag äta lunch med två mycket imponerande kvinnor. Det var två av de tre fredspristagarna nämligen Tawakkul Karman från Jemen och  Leymah Gbowee från Liberia. Tawakkul blev mitt lunchsällskap. Hon är en 32 årig MR och jämställdhetsaktivist. Född i en i en politiskt aktiv familj. Hennes far Abdul-Salam Karman var bl a minister för rätts- och parlamentariska frågor och en känd debattör. Hon har själv aktivt drivit mänskliga rättigheter, demokrati och jämställdhet under flera år och startade 2005 organisationen Women Journalists Without Chains. Organisationen arbetade bl a genom att sprida nyheter om mänskliga rättigheter via SMS fram tills telekommunikationsministeriet drog tillbaka organisationens tillstånd. Hon sammanställde och publicerade för ett par år sedan en lista över regeringsföreträdare som motverkar pressfrihet. Enligt henne syftade detta till att påminna de ansvariga att de stod risken att i framtiden ställas inför rätta för att de sökt begränsa yttrandefriheten. 2004 fick hon mycket uppmärksamhet då hon höll ett anförande vid en konferens om mänskliga rättigheter utan en heltäckande slöja ( niqab). Sedan dess har hon endast använt en sjal för att täcka huvudet och har uppmanat jemenitiska kvinnor att följa hennes exempel. Under senare år har hon vid flera tillfällen gripits och har uppgivit att hon utsatts för hot och påtryckningar av företrädare för regeringen. Tawakkul har en ledande roll i oppositionspartiet al-Islah, ett islamistiskt parti med starka kopplingar till jemenitiska muslimska brödraskapet. Partiet anses vara en drivande kraft för reform som är mer mångfacetterat än den islamistiska stämpel som partiet givits. al-Islah fick vid det senaste parlamentsvalet 2003 omkring 22 % av rösterna och är därmed det näst största partiet i landet. Partiet ingår i den oppositionskoalition som 23 november undertecknade GCC-avtalet som styr den politiska övergångsprocessen i Jemen. Extra krydda var att vid samma bord fanns min kollega, Sverigedemokraternas gruppledare.  Han var helt tyst under lunchen. Sannolikt krossade Tawakkuls entusiasm och fritänkande en del av hans bild av muslimska kvinnor och vad den arabiska våren egentligen står för. Den andra pristagaren, Leymah Gbowee, fick jag inte chans att närmare stifta bekantskap med men den energi som Tawakkuls spred om sig är upplyftande.