Trams om rondellhundar

SD har föreslagit att Lars Wilks rondellhundar, där Muhammed framställs som en hund ska visas i riksdagen. Kvalificerat trams var min kommentar. SD tar varje chans att provocera muslimer. De har uppenbarligen ej tagit intryck av tragedin i Uttöya där hatet mot muslimer slutligen ledde till massmord av norska ungdomar. SD förstår inte skillnaden på att en enskild konstnär väljer att provocera muslimer genom att framställa deras profet som det lägst stående som finns i muslimsk föreställningsvärld nämligen en hund och att Sveriges Riksdag ställer sig bakom det konstnärens budskap. SD hänvisar till att Ecce Homo, där Jesus avbildas tillsammans med homosexuella, minsann visats i Riksdagen. Även om det också provocerade den katolska kyrkan som fortfarande fördömer homosexualitet så visades den utställningen även i Uppsala Domkyrka. Att avbilda Jesus tillsammans med de människor som i samtiden får utstå spott och spe har dessutom en teologisk innebörd.  Att  SD sen i sin jämförelse jämställer homosexuella med hundar är också rätt talande. SD inser sannolikt inte heller att om Sveriges Riksdag skulle ställa sig bakom avbildandet av profeten Muhammed som hund skulle de få vittgående konsekvenser för svenska intressen i de flesta muslimska länder. Kvalificerat trams från SD var min första kommentar men jag inser vid närmare eftertanke att deras ställningstagande är rätt talande för partiet på många sätt.