Kopia av C artikel på DN debatt?

När jag såg rubriken på DN debatt var min första tanke "DN har gjort misstaget att publicera vår artikel en gång till". Vid genomläsning visar det sig att MP artikeln till stora delar överenstämmer med den som vi i partiledningen skrev tidigare under veckan. Vi är båda tydliga med att finanspakten inte är ett ja till Euro. Vad som behöver göras för att det ska bli tydligt. MP har fastnat i att kräva en fördragsändring så att Sverige likt Storbritannien och Danmark får ett undantag från ett framtida eurointräde. Det skulle kräva att 27 medlemsländers parlament godkände fördragsändringen. Alla som kommer ihåg de utdragna processer som fördragsändringar innebär förstår att det handlar om år framåt. Finanskrisen är akut och kan definitivt inte vänta i åratal på en lösning. Det är dessutom onödigt eftersom ingen kan tvinga Sverige att ansluta sig till Euron. Ett svenskt anslutande till euro förutsätter en grundlagsändring eftersom monopolet på att utge sedlar är grundlagsskyddat. Ingen skulle drömma om göra en grundlagsändring utan föregående folkomröstning.  Att fästa byxorna med både hängslen och livrem kan i vissa fall vara bra men om resultatet blir att huset brinner upp är det inte mycket värt att byxorna satt kvar.  Rimligt kunde kanske istället vara att tunga euroländer bekräftar att Sverige de facto aldrig kommer att tvingas in i euron. Miljöpartiets artikel är intressant ur en annan aspekt. När Juholt sa nej till Finanspakten innan ens förhandlingarna vara klara och bläcket hade torkat i december väljer MP en annan strategi. Klokt resonerande och rätt ansvarstagande.  MP väljer exakt den linje som traditionellt tunga s företrädare pekat på.  Ännu ett tecken på att S förlorar oppositionsledartröjan till MP.  Kan tänka mig att flera gamla sossar, för vilken en ansvarig utrikespolitik var adelsmärket, väljer att nu svara MP i nästa opinonsundersökning. Att SD är det parti som ligger längst från Centerpartiet är ingen nyhet. Det bekräftas av Åkessons artikel på SvD Brännpunkt. Rubriken "Europakten ger oss inget tillbaka" säger allt. I SD:s nationalistiskt inskränkta värld är situationen utanför Sveriges gränser ointressant. Att beslut som kan stödja situationen för människor i Grekland och Italien går helt emot deras ideologi är inget nytt men de borde väl begripa att eurokrisen skadar Sverige hur stark ekonomi vi än själva har.