Outgrundliga äro arbetarrörelsens vägar

Mona Sahling är en mycket kompetent politiker. Regeringen har lanserat henns som ny chef för ILO, International Labour Organisation, med säte i Geneve. Hon skulle bli den första kvinnan att leda ILO sedan 1919 då organisationen bildades. Hennes insikter i internationellt samarbete och inte minst i europasamarbete skulle vara värdefulla. Hon har ett stort internationellt kontaktnät och stöd från många tunga spelare. Då går LO Wanja ut och förklarar att LO inte stödjer Mona Sahlin utan hellre vill ha en äldre herre från England. Rosornas krig har gått så långt att LO hellre sågar en svensk kvinna på ett internationellt toppjobb än släpper fram Sahlin. Lika fascinerande är när Sossarna utser ny partiledare. Parallellerna går inte till något annat svensk parti utan snarast till processen då Michail Gorbatjov 1985 utsågs till SUKP:s generalsekreterare. Det viktiga är att det går snabbt och det är hemligt.