Att väga blöjor

LO:s nye ordförande tar i Ekots lördagsintervju upp vägning av blöjor som ett exempel på hur vidrig vården är på vissa privata äldreboenden.  Han är inte ensam. Ett antal socialdemokrater och vänsterpartister gör det när privata företag i äldreomsorgen ska diskuteras. För alla som kan något om geritatrik blir det pinsamt att lyssna på refrängen. Blöjor vägs både inom pediatriken (barnsjukvården) som inom geriatriken. Det är ett mycket bra sätt att bedöma hur mycket det prematura barnet som väger 1423 g kissar likväl som det är ett mycket bra sätt att bedöma hur mycket den 97 åriga gamle mannen kissar. Kissmängd eller urinproduktion säger mycket om vätskebalans och njurfunktion. För de allra äldsta är det dessutom ett viktigt sätt att bedöma vilken typ av inkontinenshjälpmedel som är det bästa. Genom att bedöma hur mycket patienten kissar kan man nämligen anpassa inkontinensskyddet så att personen ska kunna sova ostört hela natten. Med rätt skydd behövs inget störande byte. Vägning görs därför på de flesta seriösa äldreboenden i Sverige. Nätverket Nikola som driver på för bättre inkontinesvård rekommenderar metoden. Det har även diskuterats om inte "vägning av blöjor" ska vara ett kvalitetsmått för god äldreomsorg dvs att äldreboendet arbetar seriös med att förbättra inkontinensvården. Nästa gång ni hör någon politiker på vänsterkanten lyfta frågan om om "blöjvägning" så är det en säker kvalitetsindikator på att vederbörande inte begriper något om modern äldreomsorg.