Löfven slår mot landsbygd och kvinnor

Löfven har en tuff match.  De flesta i hans parti verkar tycka som vänsterpartiet att företag inte har i välfärden att göra. Vinst ska förbjudas och därmed merparten av de företag som erbjuder hemtjänst, äldreboenden, assistans till funktionsnedsatta, skola och sjukvård. Jag fick på tåget förra fredagen höra en ledande nationell företrädare för S högljutt i telefon ondgöra sig över att ”det är Damberg som  styr” men ” vi ska se till att frågan om vinster i välfärden blir en fråga för kongressen”. Löfven tar nu striden genom att säga ja till vinster i välfärden men strypa möjligheterna för människor att själva bestämma på en rad områden. Friskolereformen kom till för att föräldrar på landsbygden inte accepterade när kommunen ville lägga ner en byskola. Många minns säkert Drevdagen där föräldrarna under år på ideell bas drev skolan vidare. Det har varit ett gissel för socialdemokratiska politiker att när kommunen vill lägga ner en skola kan föräldrarna nästa dag kan starta en friskola. Det vill nu Löfven sätta stopp för. De socialdemokratiska kommunalråden ska ha veto när det handlar om vilka byar som ska ha skola och vilka som inte ska ha skola. Rätten för de äldre att välja vem man vill ska erbjuda hemtjänst kommer snart att finnas i två av tre kommuner. I övriga kommuner sätter sig sossepolitiker över de äldres rätt att bestämma. En ledande socialdemokratisk politiker i Sandviken sa ex vis att i Sandviken skulle de äldre bara bli förvirrade om de fick välja. En utredning är nu tillsatt för att ge alla gamla rätt att bestämma vem som ska hjälpa dem när krafterna tryter. Det vill Löfven sätta stopp för.  I sossestyrda kommuner ska fortsatt kommunalråden kunna bestämma vem som ska göra nedre toalett på den gamla damen. I de kommuner som infört valfrihet i hemtjänsten vill dessutom Löfven att de kommunpolitikerna ska ha veto kring vilka hemtjänstföretag som får etableras. I Boden införde Alliansen LOV i hemtjänst förra 2009. Det har blivit en framgång. I det lilla samhället Harads finns syster Karins hemtjänst. Onödigt med hemtjänstföretag på en liten ort tyckte vissa sossar men enligt gällande lag kan det inte stoppas så länge det finns äldre som väljer Syster Karins hemtjänst. Löfven vill nu även här ge de socialdemokratiska kommunalråden veto. Även om det finns äldre som vill välja Syster Karins hemtjänst, hon bedriver hemtjänst av hög kvalitet till samma kostnad som kommunen ska politikerna kunna säga nej. Löfven föreslår vidare att den utredning (skärpta krav på företag i välfärdssektorn)  som regeringen bestämt sig för att tillsätta,  ska tillsättas. Ett krav som knappast lär imponera på någon förrutom de egna medarbetarna på partiledarkansliet. Sammanfattningsvis inga krav, andra än de regeringen ställer, på de stora vårdföretagen och skolkoncernerna men dråpslag mot de mindre företagen som ofta startas av kvinnor och drivs på landsbygd. Det lär knappas få Lena Sommestad med flera som är upprörda över att inte Löfven håller med Jonas Sjöstedt, att lägga ner stridsyxan.