Apoteksdöd i glesbygd?

Svenska Dagbladet sprider ryktet om att apotek kommer att läggas ner på löpande band. Det stämmer inte. Under 90 talets monopoltid stängdes ett antal apotek i glesbygden. Sen monopolet har ett apotek i glesbygd stängts. Det är apoteket i Lima, Dalarna. Lima har 400 innevånare. När landstinget i Dalarna (socialdemokratiskt styrt) beslöt att lägga ner vårdcentralen i byn var även apoteket tvunget att stänga eftersom det fanns i samma lokaler. Att driva ett apotek i en by med 400 innevånare när landstinget beslutar sig för att lägga ner primärvården är faktiskt inte möjligt. Sverige har fått mer än 200 nya apotek sen monopolet avskaffades. Ett antal apotek har också fått stänga. Det har framförallt varit i överetablerade köpcentra. Det är en myt att apotek i de mindre tätorterna skulle vara olönsamma. Det är i många fall tvärtom. Köptroheten är mycket stark, inte minst vad gäller sortimentet på handelsvaror. Sveriges apoteksförening förklarar mer.