Gorm blir norm?

Idag drar COP21 igång i Paris, själv åker jag inte ner förrän nästa måndag. Ser verkligen fram emot att både uppleva förhandlingarna på plats och att under de kommande två veckorna få se hur förhandlingarna utvecklar sig. Förhoppningsvis har vi ett avtal på plats nästa helg, allt annat vore ett riktigt tungt bakslag för klimatarbetet… Själv inledde jag morgonen med en klimatfrukost på Centerpartiets kansli i Malmö, efter en natt i Gorms sällskap. Det är alltid onödigt spännande att bo på gård och se vad som står kvar och vad som är sönder när man vaknar på morgonen, men vi verkar ha klarat oss ganska bra. Men stormen Gorm som under natten drog fram genom Sydsverige är en försmak av hur framtiden kan bli om världens ledare inte lyckas dämpa klimatförändringarna. Sverige kommer ju bli ganska förskonade från klimatförändringarna, om man jämför t ex med Bangladesh som jag skrivit om tidigare. Men helt opåverkade blir vi inte så klart. Vi kan till exempel vänta oss fler intensiva regn som leder till översvämningar i våra städer, där det är mycket hårdbelagd yta och där VA-systemen inte är byggda för så stora vattenmängder under kort tid. Detta ställer stora krav på att svenska kommuner arbetar förebyggande med klimatanpassning genom att planera utifrån ett förändrat klimat. Förhoppningsvis kan klimattoppmötet bli en anledning för fler kommuner att tänka igenom hur de kan minska sin klimatpåverkan, men också hur de bäst klimatanpassar sin kommun.