Hedesundatjej blir nytt kommunalråd för Centerpartiet

I måndags (5/12) höll Centerpartiet i Gävle stämma. Medlemmarna valde då vilka som ska representera partiet i kommunens nämnder och bolag, samt vem som ska bli nytt kommunalråd.

En enhällig stämma valde Julia Cederstrand till nytt kommunalråd för Centerpartiet i Gävle.

- Det känns stort att få leda Centerpartiet här i Gävle. Vi har mycket att göra, som att stärka vårt förtroende på landsbygden och växa till ett parti där fler känner sig hemma, säger Julia.

Julia är född och uppvuxen i Hedesunda. Idag är hon 31 år gammal och bor med sambo och två barn i Stigslund. I sitt yrkesliv har hon bland annat jobbat som lärare på Polhemsskolan och nu senast med infrastrukturfrågor på regionen. Politiskt har hon engagerat sig i skolfrågor i utbildningsnämnden och företagarfrågor i näringslivsutskottet. Just företagarfrågorna är viktiga för Julia:

- Jag kommer från en företagarfamilj, så jag vet från köksbordet både hur svårt det kan vara att driva företag men också hur viktigt det är. Här har vi ett stort arbete att göra i Gävle - vi måste bli bättre på att värna våra företag.

Julia efterträder Erik Holmestig, som varit kommunalråd sedan 2019.

- Jag är tacksam för att ha fått vara med och jobba för hela Gävles bästa under de här åren. Det har varit kul att driva på för satsningar i Hedesunda, Hamrångebygden och Forsbacka, och jag är stolt över att allaktivitetshuset i Hedesunda äntligen är på plats, säger Erik.

Utöver detta valdes Anders Ekman till ny ordförande för samhällsbyggnadsnämnden och Erik Holmestig till ny ordförande för Gästrike Vatten. Samtliga valda tillträder vid nyår.