Alla röster är nu räknade!

Alla röster i kommunvalet i Hudiksvall är nu räknade. Under onsdagen så räknades de sista 747 rösterna. När det slutgiltiga resultatet kom stod det klart att Centerpartiet i Hudiksvall behåller sina 11 mandat.

– Vi gick in i valrörelsen med målet att öka våra mandat i kommunfullmäktige. Vi satte även ett väldigt högt mål på att öka från 8 till 10 mandat, säger Anton Stark (C), kandidat till kommunfullmäktige.

Men under valnatten, när sista valdistriktet räknades stod det klart att Centerpartiet i Hudiksvall knep 11 mandat. Partiet gjorde en ökning med 5% och landade på strax över 20%. Frågan som dock ställdes var om partiet skulle få behålla sitt elfte mandat även när de sista rösterna räknades under onsdagen. Nu står det dock klart att partiet behåller alla mandat.

– Att vi fått detta förtroende av kommunens invånare känns väldigt roligt. Vi ska se till att förvalta förtroendet väl och se till att få igenom så mycket centerpolitik som möjligt under kommande mandatperiod, säger Anton Stark (C).

Nu väntar förhandlingar för att se vilket styre Hudiksvalls kommun kommer att få under den kommande mandatperioden. Centerpartiet har inte stängt några dörrar utan menar att deras mål är att få igenom så mycket centerpolitik som möjligt. Den enda dörren som partiet helt har stängt är till Sverigedemokraterna.

Artikel på HelaHälsingland