grön omställning skapar jobb

Grön omställning skapar jobb

Söderhamns kommunfullmäktige har beslutat om ytterligare en folkomröstning om vindkraft. Eller rättare sagt så var det två partier (SD och M) som drev igenom folkomröstningen genom att uppnå en tredjedel av kommunfullmäktiges ledamöter. Samtliga andra partier ansåg att man redan fått ett utslag i de tidigare rådgivande omröstningarna.

Det finns många anledningar för Söderhamn likt många andra kommuner norr om oss, att omfamna den gröna industrialiseringen. Den gröna omställningen innebär att alla industrier och transporter ska gå från att använda fossila bränslen till att använda el och vätgas. Det är ett enormt omställningsarbete som sysselsätter många. De företag som är snabba att ställa om kommer få konkurrensfördelar gentemot andra företag och de kommer etablera sig där det finns tillgång till energi och i synnerhet förnyelsebar energi.

Gävleborg har mist 3500 jobb på grund av elbrist

På ett seminarium om länets energibehov som hölls på Gävle slott i december 2023, framgick att Gävleborg genom att ha för liten tillgång till el gått miste om 3500 jobb. Det redovisades vidare att Gävleborg står inför en extrem ökning av elförbrukningen – 128 procent – de kommande åren bland annat inom transportsektorn. Utan mer tillverkad el så blir det färre jobb och fler arbetslösa som en konsekvens.

Mellansvenska handelskammaren släppte i oktober 2023 en rapport om ökat behov av energiförsörjning. 15 stora företag i Gävleborg och Dalarna uppskattar att de skulle kunna göra investeringar på totalt ca 37 miljarder tillsammans om de fick den el och effekt de har behov av.

Utebliven el och effekt innebär uteblivna investeringar och färre jobb i vår arbetsmarknadsregion.

Att säga nej till grön omställning och till ny energiproduktion i Söderhamn och länet, innebär att man riskerar befintliga jobb och att fler blir arbetslösa. Samtidigt betyder det att man avstår möjligheten till nya etableringar och arbetstillfällen i kommunen.

Centerpartiet företräder en linje för en grön omställning som bidrar till mer fossilfri el, billigare elräkningar till företag och privatpersoner, ökat antal företag och fler arbetstillfällen.

Detta medför att personer som är arbetslösa i idag har stora möjligheter att få ett arbete i någon av de företag som etablerar sig i länet. Kommunerna kan få en ökad inflyttning och ökade skatteintäkter. Något som kommunerna redan nu och långsiktigt är i behov av.

Framtida nedmontering av etablerad vindkraft står investerande bolag för

När det gäller kostnader för nedmontering av vindkraft behöver man som kommuninvånare inte vara orolig att det ska belasta kommunernas budget. Kostnaderna hanteras i miljötillståndet och erforderliga medel säkras via Länsstyrelsen av den som ska bygga parken redan innan vindkraftverken börjar byggas.

Magnus Svensson

sol-has-bg