Söderhamn växlar upp

Söderhamn växlar upp - Vindskydd eller Väderkvarnar

Efter många år med förlorade arbetstillfällen så är Söderhamn i stort behov av nyetableringar som ger inflyttning, tillväxt och utveckling. Den gröna omställningen som växer fram i landet har alla möjligheter att ge Söderhamn den skjuts framåt som vi så väl behöver. Dags att göra din röst hörd!

Många tror fortfarande att en vindkraftsetablering endast ger jobb till ett fåtal vindkraftstekniker under byggtiden. Verkligheten är så mycket större och Söderhamn kommer att bli högintressant för nya företag och branscher.

Näringslivsenheten jobbar just nu med ett 15-tal intressenter som har visat intresse för att etablera sig i Söderhamn om vindkraften kommer till stånd.

Inför nästa folkomröstning är det därför oerhört viktigt att alla Söderhamnare vet vad de två alternativen handlar om. Ett JA till vindkraft innebär också JA till nya företag och arbetstillfällen. Den möjligheten får vi inte missa. Söderhamn får helt enkelt inte stå stilla på perrongen och se på när tåget med nya arbetstillfällen går oss förbi.

Konsekvenserna av en fortsatt befolkningsminskning är kännbara eftersom detta ger kommunen lägre skatteintäkter. Detta i sin tur gör att den kommunala servicen förmodligen måste krympas. Skolor och förskolor behöver läggas ner om barnantalet sjunker.

Arbetstillfällen har försvunnit

De flesta känner säkert till vår nutidshistoria. 1973 hade Söderhamn en befolkning på 32.000 innevånare. Därefter har befolkningen stadigt sjunkit, för att nu vara nere på 25 182 vid senaste årsskiftet.

Många stora företag har försvunnit från Söderhamn under den här perioden, vilket är en förklaring till kommunens befolkningsminskning.  Dessutom är det fler söderhamnare som dör än som föds. Det är också fler som flyttar ut från kommunen än de som flyttar in. Så här kan vi inte ha det. Söderhamn behöver nya företag och fler arbetstillfällen för att bryta den här utvecklingen.

I början av 70-talet försvann många jobb från kommunen. Inte minst flera industrijobb i Ljusne, och orten började kraftigt att avfolkas efter en blomstrande industriepok. Plywoodfabriken, boardfabriken, trähusfabriken och kättingen är bara några exempel på verksamheter som försvunnit från Ljusne. Lägg därtill avvecklingen av den stora sulfatfabriken i Marmaverken, sulfitfabriken i Vannsätter och massafabriken i Sandarne så är vi uppe i ett väldigt stort antal arbetstillfällen som har försvunnit från vår kommun.

Svårigheterna för Söderhamn stannade inte med detta. 1996 togs ett nytt försvarsbeslut i Sverige som innebar att flygflottiljen F15 avvecklades. Beslutet togs trots kraftiga protester från Söderhamn och hela länet.  Med försvarsbeslutet försvann ytterligare 500 arbetstillfällen från Söderhamn.

Efter nedläggningen av F15 var stämningen dämpad i Söderhamn, trots att vi som kompensation skulle få 480 statliga jobb utlokaliserade från främst Stockholmsområdet till Söderhamn. Med facit i hand så blev det ungefär 400 nya jobb som kom till kommunen och bara några år därefter så började antalet minska trots regeringens löften om att de skulle bli permanenta. Hur många som finns kvar i dag vet jag inte, men det är i alla fall långt ifrån de som utlovades. Redan 2003 kom nästa dråpslag för Söderhamn när kommunens då största företag Emerson lades ner och ytterligare 200 jobb försvann.

Rösta JA till havsbaserad vindkraft.

För mig är det självklart att Söderhamn skall säga ja till de investeringar och jobb som skapas inom den gröna näringen. En vätgasfabrik mellan Ljusne och Vallvik kommer med största säkerhet byggas om vindkraftsetableringen blir verklighet. I anslutning till detta kommer flera andra etableringar att bli aktuella. Under 2023 påbörjades en markförsäljning mellan Ljusne och Vallvik som redan nu är avsatt för industriändamål. Området är på 100 hektar, ungefär 140 fotbollsplaner, och köpare är företag som vill förvärva marken för att etablera verksamhet när vindkraftsetableringen blir klar. Efter budgivning har köpesumman landat kring 70 miljoner kronor. Så mycket pengar lägger naturligtvis inte ett företag på markförvärv, om man inte har långtgående planer på att bebygga och utveckla området.

Vindkraften kommer att vara en viktig del i den energimix som krävs för att klara framtidens energiproduktion av el. Då måste Söderhamn vara med och få del av de fördelar detta innebär. Att säga nej, eller att passivt titta på när jobben går oss förbi, är inte ansvarsfullt.

Det här är vår stora chans till inflyttning och utveckling. Därför är det viktigt att rösta JA till vindkraften. Sedan är det mark- och miljödomstolen som ger tillstånd och tar beslutet om det är rätt eller inte att etablera vindkraft utanför Storgrundet i havet en mil utanför Söderhamns kust.

Lennart Olsson

sol-has-bg